Užijte si kariérní pauzu!

Doba je pro většinu z nás dobrá. Trh práce nahrává těm, kteří se rozhodnou pro změnu zaměstnání, či dokonce profese. Pokud k nim patříte, možná také uvažujete o pořádné pauze. Jeden, dva, tři měsíce, nebo půl roku pauzy to zní úžasně! Máte-li možnost si období bez příjmu dopřát, udělejte to. Nebojte se, že vám něco uteče, naopak. Když zpomalíte, můžete tím získat nečekané. Nové nápady, vhledy, kvalitnější vztahy, nové vztahy, zdraví, uvědomění si, na čem záleží. A skvělý job si vás třeba najde sám.

Ale takové zpomalení může přinést i mnohá překvapení. Nakonec se vám může stát, že tohle období kolem vás profrčí jako šinkansen, aniž by splnilo vaše očekávání.

Připravila jsem pro vás několik poznatků a tipů, které vám pomohou užít si pauzy tak, abyste na jejím konci cítili naplnění a posun správným směrem.

Než odejdete

Ano, vaše pauza se připravuje již před odchodem ze zaměstnání:

  1. Zúčtujte: abyste si svou pauzu mohli užít, je důležité uzavřít kapitolu předchozího zaměstnání se vším dobrým i nedobrým, co vám přinesla. Prostě "má dáti - dal". Tohle je proces, je na něj potřeba trochu času. Pokud jste ve firmě 2 roky, patrně vám to půjde rychleji než po deseti letech. Zúčtování je důležité vždy, abyste si uvědomili, že vy nic nedlužíte zaměstnavateli, ani on vám.
  2. Rozlučte se: Rituálně se rozlučte se svým zaměstnáním. Nemám na mysli klasické rozlučkové party, ale vnitřní uzavření jedné důležité etapy vašeho života. Použijte obřad, jaký vám sedí. Můžete odevzdat notebook, klíče, vstupní kartičku a na chvilku se zastavit před budovou a říct si "bylo to fajn, hodně mi to dalo, něco vzalo, díky a jdu dál". Nebo můžete obřadně spálit vizitky a poznámkový blok a tím skončit s dosavadní rolí.
  3. Najděte si kouče, psychologa, poradce, mentora - někoho, kdo má zkušenost se změnami, kdo vám může pomoci k uvědomění si důležitých věcí, někoho, kdo vás podrží, až se objeví podivné psychické stavy, pochybnosti atd.

Po odchodu

A je to tu, pondělní ráno v posteli. Den jen a jen pro vás! Ale i z toho se může stát rutina. Takže:

  1. Pokud jste neudělali první tři body, pravděpodobně se vám v hlavě honí ještě příliš mnoho myšlenek na předchozí práci. Tak se k těm prvním bodům vraťte nyní, ať se můžete posunout dál.
  2. Radujte se z drobností - třeba z toho pondělního rána v posteli, z možnosti sledovat dopolední program v televizi, z vyzvednutí dcerky poo, z času na vaření, pečení, z procházky, kdy vás to napadne... Dosaďte své drobné radosti.
  3. Vykašlete se na task list, vytvořte si vztah-list. Jedna z nejlepších rad, které se mi dostalo - díky Naďa Gallová Borková!                                                                                                                    Naše tendence přenášet task list i do pauzy je skutečně silná. Mnozí plánují spousty aktivit, které sice mají rádi, ale stane se z nich nakonec bič a případné neplnění task listu vede k frustraci. Jsme zvyklí natolik fungovat výkonově, že stejným způsobem přistupujeme i k vlastní pauze a činnostem pro radost.                                                                                                  Nedělejte si takový list. Každé ráno, když se vzbudíte, budete vědět, co je skutečně důležité, na čem záleží a čemu se tedy budete věnovat. Task listy by vás jen sváděly a frustrovaly. Vytvořte si raději vztah-list. Seznam lidí, které máte rádi, se kterými je vám fajn, i když jste je třeba dlouho neviděli, nebo na ně měli málo času. Ozvěte se jim. Možná vás překvapí, jak rádi vás staří známí uvidí i po letech odmlčení. A to skutečně stojí za to.
  4. Nenechte se překvapit nemocí nebo potřebou prospat celý den. Možná to znáte z dovolené, kdy se v prvních dnech ozve tělo (a duše) se všemi nahromaděnými problémy a nemoc je tady. Po letech tvrdé práce je normální, že se během vaší vysněné pauzy stane to samé. Vítejte vaše nemoci, upozorňují vás na něco důležitého. Pokud máte štěstí, nemoc se vám vyhne a budete jen hodně spát, třeba i 14 hodin denně. No a co. Nemáte přece task list a máte dost času se kurýrovat, aplikovat bylinky, jak jste si vždy přáli, koukat na oblíbené seriály, poslouchat podcasty, číst, meditovat, prostě cokoli uklidňujícího. Hlavně naslouchejte svému tělu i duši.
  5. Nenechte se překvapit starými problémy. Když jsme v zápřahu, neřešíme řadu důležitých věcí. Jsme rádi, že stíháme to nejnutnější. Na zamýšlení, rozvoj a změny není čas. Najednou máte ale času spoustu a může se stát, že růžky vystrčí staré problémy. Partner i děti mohou být vyvedeni z míry tím, že na ně najednou máte tolik času. Možná doma i zavazíte. Všechno je najednou nějak jinak. Každá změna vede k dočasné nerovnováze systému a ten se tomu brání. Třeba tím, že některý člen systému začne vykazovat potíže. Můžete to být i vy sami. Může vás popadnout depka a velké pochybnosti.                                                                              Věřte, to je normální a je to šance posunout ten váš systém směrem, kde budou všichni jeho členové šťastnější. Právě v těchto chvílích bude velmi užitečný ten váš psycholog, kouč, mentor....
  6. Vymezte si čas, do kdy bude vaše pauza trvat a respektujte ho. Nekoukejte na inzeráty. Ani na Linked-In. Neřešte, že Pepa si už našel skvělou práci. Vaše pauza je svatá a může vás o velký kus posunout. Díky tomu, že váš každodenní život zpomalí, bude mít mozek čas uvědomovat si řadu věcí. Posouvat vás budou vaše zájmy a vztahy. Postupně si budete ujasňovat, co je pro vás v příštím zaměstnání nejdůležitější, co tam prostě musí být, aby to za tu změnu stálo.
  7. Radujte se, radujte se, radujte se!